دسته‌بندی نشده

نشانه های یاتاقان زدن

یاتاقان زدن خودرو چیزی است که این روزها زیاد در مورد آن می شنویم و مسلما نیاز است تا بدانیم که این مشکل چیست؟ چگونه در خودروها به وجود می آید؟ روش های جلوگیری از آن به چه صورت می باشد و از همه مه تر چه عواملی هستند که نشان می دهند خودروی مورد نظر ما یاتاقان زده است و نیاز دارد تا سریعا به تعمیرگاه برده شود. در ادامه این مقاله که توسط تیم تخصصی پژمان پارت تهیه و تنظیم شده است، می توانیم به تک تک این موارد پرداخته و به طور کامل به این موضوع اشاره کنیم که از طریق چه روش هایی این مشکل قابل تشخیص است. بنابراین با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و جواب سوالات خودتان را به صورت جامع و کامل دریافت کنید.

یاتاقان زدن چیست؟

قبل از بررسی نشانه ها و علائم یاتاقان زدن باید بدانیم که یاتاقان زدن چیست و چگونه می تواند سبب خرابی موتور خودروی ما شود.

در واقع می توان گفت که هر عاملی که سبب شود تا یاتاقان های ماشین دفرمه شده و یا تغییر شکل بدهند و همچنین آسیب ببینند و در نهایت این آسیب دیدن به نحوی باشد که یاتاقان به میل لنگ بچسبد و یا فاصله آن از میل لنگ بسیار زیاد شود، یاتاقان گفته می شود. در پی بورز این عوامل، لایه روغنی موجود بر روی این قطعات دیگر قادر نیست تا به درستی و به طور کامل فضای خالی میان دو قطعه را پر کند و همین موضوع است که به یاتاقان زدن ماشین دامن می زند.

در صورتی که یاتاقان مورد نظر با سطح میل لنگ خودرو تماس پیدا کند و به آن بچسبد، حرکت موتور به شکل سنگینی انجام خواهد شد و در نهایت پیشرانه را از کار خواهد انداخت. در صورتی که یاتاقان های ماشین در اثر خوردگی و ساییدگی، ضخامت استانداردی که دارند را از دست بدهند و بیش از حد نازک گردند، سبب می شوند تا میل لنگ ها دیگر توان کار کردن بدون لرزش را نداشته باشند. اما این موضوع به چه دلیل است؟ دلیل اصلی این موضوع آن است که لقی استاندارد میل لنگ از بین رفته است و در هنگام کار کردن موتور صدای تلق تلق را از آن خواهید شنید.

یاتاقان زدن چیست

نشانه های یاتاقان زدن

مورد بعدی در خصوص نشانه های یاتاقان زدن است. چه نشانه هایی در خودروها وجود دارند که به ما می گویند که خودروی مورد نظر ما یاتاقان زده است؟

به محض اینکه یکی از علائم زیر را در خودروی تان مشاهده کردید، فوراً خودرو را خاموش و با کمک یدک کش، آن را به تعمیرگاه منتقل کنید. بارها پیش آمده است که رانندگان، این علائم را دیده و نسبت به آن بی توجه بوده اند. سهل انگاری راننده در این مواقع، باعث می شود که خودرو یاتاقان بزند. موارد زیر، عمده ترین نشانه های خرابی یاتاقان است؛ آن ها را به خاطر بسپارید:

علائم یاتاقان زدن خودرو را می‌توانیم طبق موارد زیر دسته بندی کنیم:

صدا “لق لق ” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن

قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود.

*قفل شدن موتور و روشن نشدن آن از نشانه های یاتافان زدن

قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی‌شود.  در واقع زمانی که علی رغم استارت زدن، موتور خودرو روشن نمی‌شود؛ یکی از دلایل می‌تواند یاتاقان زدن باشد.

*صدای تق تق یا لق لق موتور هنگام گاز دادن از دیگر نشانه های یاتاقان زدن

اگر حین گاز دادن و بالا بردن دور موتور، صدایی شبیه به تق تق از سمت موتور خودرو به گوش می‌رسد، حتما در خصوص یاتاقان زدن اتومبیل خود مشکوک شوید. در این شرایط توصیه می‌شود که خودرو را متوقف ساخته و فورا درخواست تعمیرکار کنید. در غیر این صورت بهتر است که خودروی خود را بدون روشن کردن موتور، به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز و معتبر جهت انجام تعمیرات انتقال دهید.

در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است و صدایی تق تق به گوش می‌رسد.

به خاطر داشته باشید که توجه نکردن به چنین چیزی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی برایتان به بار آورده و مشکلات بزرگتری به وجود بیاورد.

خرابی یاتاقان

*روشن شدن چراغ چک روغن از نشانه های مهم یاتاقان زدن

البته همیشه نمی‌توانیم روشن شدن چراغ چک روغن را به یاتاقان‌ها ارتباط دهیم. اما در صورت روشن شدن این چراغ، باید به چنین موردی نیز مشکوک شده و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

*کاهش قدرت موتور از نشانه های احتمالی یاتاقان زدن

اگر خودروی خود را کم جان‌تر از همیشه یافته و احساس می‌کنید به خوبی گاز نخورده و به شکل مطلوب پیش نمی‌رود، ممکن است یاتاقان‌ها مشکلی پیدا کرده باشند.

به خاطر داشته باشید که هر یک از این علائم به تنهایی ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شده باشند. اما در هر صورت، به محض مشاهده هر یک از آن‌ها به تنهایی یا در کنار یکدیگر؛ باید حتما خودروی خود را به تعمیرکار بسپارید.

از یاد نبرید که ادامه دادن به حرکت، وخامت اوضاع را بیشتر کرده و ممکن است دیگر با قطعات معیوب نظیر میل لنگ یا یاتاقان‌ها با تراشکاری اصلاح نگردند. در چنین شرایطی ناچار به تعویض قطعات شده و هزینه‌هایتان به شدت بالا می‌رود.

جمع بندی

موارد بیان شده در خصوص علائم یاتاقان زدن موتور خودرو را برایتان بیان کردیم. زمانی که هر کدام از این نشانه ها را دیدید، بهتر است هرچه سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کرده و خودروی خود را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید. گاهی اوقات یاتاقان زدن ماشین می تواند در اثر استفاده از قطعات یدکی بی کیفیت نیز باشد. در این شرایط بهتر است بدانید که خریدن قطعات یدکی مطمئن و اصل از فروشگاه هایی امکان پذیر است که خدمات و کالاهای اورجینال را به فروش می رسانند. پژمان پارت یکی از همین فروشگاه ها است و به خوبی می توانید قطعات با کیفیت را از آن ها خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا