راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

بهترین زمان برای تعویض شمع خودرو چه زمانی است؟

تعویض شمع خودرو یکی از مهمترین دلایل مراجعه مشتریان به نمایندگی و یا مکانیکی است.

شمع خودرو با وجود عملکرد حیاتی‌ آن، بر سلامت موتور خودرو نیز، تاثیرگذار است. در نتیجه تعویض شمع خودرو در زمان مقرر بر سلامت موتور خودرو تاثیر بسزایی دارد.

  • شمع خودرو هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟
  • از کجا بفهمیم که وقت تعویض شمع است؟

اگر سوالاتی از این قبیل دارید تا انتهای این مطلب از وبسایت لوازم یدکی خودرو پژمان پارت با ما همراه باشید.

در این مطلب عملکرد شمع خودرو، راه های افزایش عمر مفید شمع، نشانه های تعویض شمع و بهترین زمان تعویض شمع خودرو را مورد بررسی قرار داده ایم. با مطالعه این مقاله از پژمان پارت می توانید بهترین زمان تعویض شمع خودرو خود را تشخیص داده و  با تعویض به موقع شمع ماشین به سلامت و عملکرد بهینه موتور خودرو کمک کنید.

اگر زمان تعویض شمع خودرو شما رسیده و به دنبال خرید شمع خودرو از برندهای معتبر هستید با کلیک روی لینک زیر و مراجعه به وبسایت پژمان پارت می توانید بهترین شمع خودرو را انتخاب و خریداری نمایید.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره و خرید بهترین شمع خودرو با کارشناسان فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت تماس بگیرید. کارشناسان پژمان پارت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز می باشند.

شمع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

شمع خودرو یک قطعه کوچک ولی حیاتی در موتور خودرو است که مانند یک منبع الکتریکی عمل می‌کند. وظیفه اصلی شمع، ایجاد جرقه الکتریکی قوی درون سرسیلندرهای موتور است.

به زبان ساده، شمع موتور را روشن می‌کند. وقتی شمع کار می‌کند، یک جرقه الکتریکی تولید می‌شود که موتور را به کار می‌اندازد. این جرقه باعث می‌شود مخلوط سوخت و هوا درون موتور بسوزد و نیروی تولید شده از این احتراق، موتور را به حرکت درآورد.

علاوه بر این، شمع نقش مهمی در پاک‌سازی از رسوبات و آلاینده‌ها در موتور دارد و مواد ناخواسته را از سرسیلندرهای موتور پاک می‌کند. به طور خلاصه، شمع خودرو مثل یک کلید روشن‌کننده برای موتور است. اگر شمع به درستی کار نکند، موتور نمی‌تواند درست کار کند.

تعویض شمع خودرو

چرا شمع نیاز به تعویض دارد؟

شمع در موتور خودرو مثل یک چراغ الکتریکی است که به جای نور، جرقه الکتریکی ایجاد می‌کند تا سوخت و هوا در موتور بسوزد و موتور را به حرکت درآورد. به طور متوسط، شمع باید هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. اما چرا؟ در ادامه دلایل تعویض شمع خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم.

ساییدگی و فرسودگی

همانند یک قلم یا لباس که با استفاده زیاد ساییده می‌شود، شمع هم با گذر زمان و کار کردن در شرایط گرم و فشار، ساییده می‌شود و کارایی آن کاهش می‌یابد.

تجمع آلاینده‌ها

مواد آلاینده مانند رسوبات سوخت، آلودگی هوا و سایر ذرات هوا در سیلندر موتور جمع می‌شوند و ممکن است به شمع برسند. این باعث کاهش توانایی شمع در ایجاد جرقه الکتریکی می‌شود.

تغییرات در خصوصیات الکتریکی

در طول زمان، خصوصیات الکتریکی شمع ممکن است تغییر کند و توانایی ایجاد جرقه قوی را از دست دهد.

بنابراین، تعویض به موقع شمع سبب عملکرد بهینه موتور می شود و سوخت به بهترین شکل میسوزد و خودرو شتاب بیشتری خواهد داشت. اگر از این کاربردها و اهمیت شمع خودرو باخبر شدید و باز هم زمان تعویض آن را انکارکردید که بدا به حال شما و جیب‌تان که قرار است هزینه گزافی بپردازد!

شمع خودرو هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟

زمان تعویض شمع خودرو بر اساس مقدار کیلومتری که با خودرو رفته‌اید، به مدل و نوع خودرو بستگی دارد. به عبارت ساده‌تر، معمولاً توصیه می‌شود که هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر یا حتی بیشتر، شمع خودرو را تعویض کنید. این مقدار ممکن است بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی متغیر باشد.

اگر می‌خواهید به طور اصولی و دقیق‌تر بدانید بهترین زمان تعویض شمع خودرو بر اساس کیلومتر آن چه زمانی است؟ پیشنهاد می‌کنم به مطالعه کتابچه راهنمای خودرو بپردازید و یا با یک تعمیرکار متخصص مشورت کنید.

همچنین می‌توانید جهت اطمینان خاطر نسبت به سلامت خودرو هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر یک بار خودروی خود را بررسی کنید. اگر نمی‌دانید که چه علائمی نشان دهنده زمان تعویض شمع خودرو است با ما همراه باشید تا با این علائم آشنا شوید و نسبت به تعویض شمع خودرو در زمان مشخص اقدام نمایید.

اگر زمان تعویض شمع خودرو رسیده و نسبت به ان آگاهید ولی نمی‌دانید شمع مناسب را از کجا خریداری کنید پیشنهاد می کنیم یک بار از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت قطعات یدکی مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

پژمان پارت با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات خودرو، هر جا و هر زمان نیاز شما را برآورده می‌کند. کافی است به وبسایت پژمان پارت سر بزنید و قطعه خودرو را انتخاب کنید.

از کجا بفهمیم که وقت تعویض شمع است؟

تعویض به موقع شمع‌های ماشین از اهمیت بسیاری برخوردار است تا سلامت موتور حفظ شود و عملکرد خودرو به بهترین حالت ممکن برسد.

علائم و نشانه هایی که زمان تعویض شمع خودرو را نشان می‌دهند، پیچیده‌ نیستند. حتی اگر شما تعمیرکار نباشید، می‌توانید با مشاهده و بررسی علائم زیر که به فرا رسیدن زمان تعویض شمع خودرو اشاره می‌کنند، بهترین زمان تعویض شمع خودرو را تشخیص داده و نسبت به تعویض شمع اقدام نمایید.

راه اندازی سخت موتور

زمانی که شمع‌های خودرو فرسوده هستند، ممکن است موتور خودرو هنگام استارت زدن با تاخیر یا به سختی شروع به کار کند و نیاز باشد چندین بار استارت بزنید تا خودرو روشن شود. پس پیشنهاد می‌کنیم شمع‌های خودرو را بررسی کنید.

افت توان و سوخت بیشتر

اگر احساس می‌کنید خودروی شما به مصرف سوخت بیشتری نیاز پیدا کرده است و هر بار که سوخت آن را شارژ می‌کنید اصلا متوجه نمی‌شوید چه زمانی و چگونه سوخت ماشین شما تمام شد به شمع‌های آن شک کنید. این موضوع ممکن است به علت فرسوده شدن شمع خودرو باشد.

شتاب ناپایدار

اگر در هنگام شتاب گرفتن با خودرو یا تغییر سرعت، متوجه شرایط غیر معمول شده‌اید و خودروی شما به گونه‌ای ناپایدار عمل می‌کند و دیگر همانند قبل نمی‌توانید خیلی نرم و راحت شتاب بگیرید یا تغییر سرعت دهید این شرایط نیز ممکن است نشانه مشکل در شمع‌ها باشد که نشان دهنده فرا رسیدن زمان تعویض شمع خودرو می باشد.

صداهای غیر عادی و رنگ دود

علاوه بر موارد بالا صداهای غیر عادی در موتور یا خروج دود سیاه از اگزوز ممکن است از علائم فرا رسیدن زمان تعویض شمع خودرو  باشد.

اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، می‌توانید به تعمیرکار مراجعه کنید تا شمع‌های ماشین را بررسی کنند و در صورت لزوم نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانید با کارشناسان ما در پژمان پارت تماس بگیرید.

«مجموعه پژمان پارت از متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ای تشکیل شده است بنابراین می‌توانید با خیال راحت مشکل خود را با ما در میان بگذارید و بهترین راه حل را دریافت کنید.

تعویض شمع خودرو چه فایده‌ای دارد؟

تعویض شمع خودرو مثل عوض کردن چراغ خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این بخش اهمیت تعویض به موقع شمع در افزایش عمر مفید موتور، بهبود کارایی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز بررسی خواهیم کرد.

قدرت بیشتر موتور

وقتی شمع‌ها تازه هستند، مانند چراغ جدیدی که روشنایی اتاق را چندین برابر می‌کند باعث می‌شود موتور خودرو بهتر کار کند و خودرو با شتاب بیشتری حرکت کند. علاوه بر آن باعث می‌شود موتور بهترین عملکرد خود را ارائه دهد و شما از رانندگی لذت بیشتری ببرید.

پس‌زمینه صدا

با تعویض شمع خودرو ، می‌توانید صدای موتور را تا حد زیادی کاهش دهید. صدای لطیف‌تری می‌شنوید که احتمالاً احساس راحتی به شما دست می‌دهد.

صرفه‌جویی در سوخت

تعویض شمع خودرو و استفاده از شمع‌های خوب و با کیفیت و مناسب موتور خودرو، به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند. وقتی سوخت بهینه‌تر مصرف شود، در نتیجه سوخت کمتری مصرف خواهید کرد.

حفاظت از موتور

تعویض شمع خودرو و استفاده از شمع‌های جدید، از فشارهای زیاد و فرسودگی موتور جلوگیری می‌کنند. این به موتور خودرو کمک می‌کند که در درازمدت عملکرد بهتری داشته باشد.

راحتی در راه‌اندازی

وقتی شمع‌ها تازه هستند، خودرو راحت‌تر و سریع‌تر راه‌اندازی می‌شود. همونطور که گاهی خود شما یه قهوه تازه می‌خورید و انرژی پیدا می‌کنید!

حفظ محیط زیست

با تعویض شمع خودرو و استفاده از شمع‌های سالم، احتمال انتشار آلاینده‌ها کمتر می‌شود. به این ترتیب محیط زیست هم از شما ممنون خواهد بود و در راستای حفظ محیط زیست نیز گامی برداشته‌اید.

پس با تعویض شمع خودرو در زمان مشخص باعث بهبود عملکرد خودرو و خودتان خواهید شد.

راه های افزایش طول عمر مفید شمع خودرو

می‌خواهید طول عمر شمع خودرو را افزایش دهید اما نمی‌دانید چگونه؟

در ادامه راه های افزایش عمر مفید شمع خودرو را مورد بررسی قرار داده ایم. با مطالعه مطالب ذکر شده می توانید عمر مفید شمع خودرو را افزایش داده و زمان تعویض شمع خودرو را به تعویق بیاندازید.

خرید شمع خوب و با کیفیت از برند معتبر

اگر می خواهید زمان تعویض شمع خودرو را به تعویق بیاندازید از شمع های خوب و با کیفیت، با برند معتبر استفاده کنید. همانطور که وقتی می‌خواهید چیزی برای خودتان بخرید به دنبال بهترین کیفیت هستید، هنگام خرید شمع خودرو هم کیفیت را در نظر بگیرید نه قیمت!

بهترین شمع ماشین و سایر لوازم یدکی خودرو را از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی مانند پژمان پارت خریداری نمایید.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت زیرمجموعه نمایندگی ایران خودرو می باشد و تمامی قطعات این فروشگاه اصل بوده و با ضمانت اصل بودن کالا برای مشتریان ارسال می شود. برای خرید بهترین شمع خودرو از برندهای معتبر متناسب با بودجه خود روی کادر زیر کلیک کنید.

گرم کردن موتور خودرو

قبل از رانندگی، موتور خودرو را کمی گرم کنید. شمع‌های خودرو در صورتی که گرم باشند بهتر کار می‌کنند.

تعویض شمع‌ خودرو در زمان مناسب

تعویض شمع‌ خودرو به موقع و در زمان مناسب به سلامت خودرو کمک بسیاری می کند. پس طبق توضیحاتی که در این مقاله داده شد به زمان تعویض شمع‌ خودرو توجه کنید و شمع‌ها را به موقع تعویض کنید.

استفاده از سوخت با کیفیت

استفاده از سوخت با کیفیت در خودرو عملکرد شمع‌ها و در نتیجه طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد پس از سوخت با کیفیت استفاده کنید.

عمل به دستورات تولید کننده شمع

به دستورات تولید کننده شمع توجه کنید. همیشه اولین کاری که می‌کنید این باشد که دستورات تولید کننده را مطالعه کرده و به آن‌ها عمل کنید.

رانندگی آرام و ایمن

رانندگی آرام و بی‌عجله باعث می‌شود شمع‌ها کمتر فرسوده شوند و خودرو عملکرد بهتری داشته باشد.

مراجعه به مرکز خدمات با مشاهده علائم خرابی شمع خودرو

اگر با نشانه‌های خرابی شمع خودرو مواجه شدید، در سریع‌ترین زمان ممکن به مرکز خدمات بروید و مشکل را حل کنید.
اگر نکات فوق را مورد توجه قرار دهید بهترین عملکرد و بیشترین طول عمر شمع خودرو را با هزینه کمتر و عملکرد بهتر خودرو خواهید داشت.

در پایان می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید شمع خودرو از برندهای معتبر متناسب با نوع خودرو و بودجه خود با کارشناسان فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت تماس بگیرید. کارشناسان پژمان پارت آماده اراپه خدمات به مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا