راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

رفع صدای جیر جیر تسمه دینام

علت صدای تسمه دینام و رفع صدای تسمه دینام

احتمالا برایتان پیش آمده است که تسمه دینام خودروتان جیر جیر می‌کند. این صدا دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌شود به شل بودن تسمه، عمر بالا، کیفیت پایین، تراز نبودن فولی‌ها و خرابی یاتاقان‌های فولی‌ها اشاره کرد.

اگر می‌خواهید این مشکل را سریعا حل کنید، برای رفع صدای جیر جیر تسمه دینام چند راهکار پیش رویتان قرار دارند. می‌توانید مقداری به تسمه‌ها روغن بزنید. اما این روغن زدن ممکن است در آینده مقداری مشکل‌ساز شود و تسمه دینام را خراب کند.

اگر قصد خرید بهترین تسمه دینام برای خودرو خود را دارید با مراجعه به لینک زیر می توانید تسمه دینام مورد نیاز خود از برندهای معتبر با قیمت مناسب و متناسب با نوع خودرو انتخاب و خریداری نمایید.

معمولا برای رفع صدای جیر جیر تسمه دینام باید تسمه را تعویض کرد.

بیشتر بخوانید : زمان تعویض تسمه دینام

در این مطلب از بلاگ پژمان پارت با روش‌های عیب‌یابی و رفع صدای جیر جیر تسمه دینام آشنا می‌شویم. برای آگاهی از علت صدای تسمه دینام و رفع صدای تسمه دینام تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رفع صدای تسمه دینام
رفع صدای جیر جیر تسمه دینام در کوتاه‌ترین زمان ممکن

تسمه دینام و دلیل وجود آن در تمام خودروها

تسمه دینام، تسمه‌ای است که در هر خودرویی وجود دارد. همه خودروها حداقل یک دینام دارند که این دینام با کمک یک تسمه به موتور ماشین وصل شده است.

این تسمه با مرتبط کردن موتور و دینام باعث ایجاد جریان برق کافی می‌شود. در واقع، زمانی که ماشین روشن است، از باتری برای تامین جریان برق مورد نیاز خود استفاده نمی‌کند، بلکه با کمک دینام تمام جریان برقش تامین می‌شود.

اگر تسمه دینام ماشین مشکل داشته باشد، مستقیما روی برق و fعملکرد ماشین تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، برق خودروتان به صورت کامل قطع می‌شود یا دمای آب بیش از حد بالا می‌رود. همچنین ممکن است که کولر ماشینتان هم از کار بیفتد و ماشین‌هایی که فرمان برقی یا هیدرولیکی دارند، فرمانشان سفت‌تر از حالت معمول شود.

صدای جیر جیر تسمه دینام چه دلایلی دارد؟

تسمه دینام ماشین به دلایل مختلفی به صدا می‌افتد که از جمله آن‌ها می‌شود به شل بودن تسمه، آسیب دیدن بخش داخلی فولی‌ها، خرابی یاتاقان فولی، عمر بالا و جنس نامناسب اشاره کرد. در ادامه این بخش با این دلایل آشنا می‌شویم.

علت صدای تسمه دینام
صدای جیر جیر تسمه دینام چه دلایلی دارد؟

شل بودن تسمه دینام

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا ماشینتان با مشکل جیر جیر از سمت تسمه دینام مواجه شود، شل بودن تسمه‌ است. زمانی که تسمه ماشین بیش از حد شل باشد، روی فولی‌ها سایش پیدا می‌کند و باعث ایجاد صدای جیر جیر می‌شود‌. برای رفع این مشکل، فقط کافی است مقداری تسمه دینام را سفت‌تر کنید.

مشکل شل بودن تسمه دینام ماشین معمولا مواقعی رخ می‌دهد که تازه این تسمه را عوض کردید. تسمه‌های نو سفت هستند و به خوبی روی فولی‌ها قرار می‌گیرند.

اما وقتی که مدتی از کارکردشان می‌گذرد، شل‌تر می‌شوند و همین باعث می‌شود تا نتوانند به درستی روی فولی‌های دینام قرار بگیرند. در نتیجه، وقتی که چراغ‌های ماشینتان را روشن می‌کنید یا به طور کلی، هر زمانی که سیستم برق ماشین تحت فشار قرار می‌گیرد، مثلا زمانی که تازه ماشین را روشن می‌کنید، تسمه صدای جیر جیر از خودش تولید می‌کند یا حتی ممکن است به اصطلاح جیغ بکشد.

خیس شدن تسمه دینام

در بسیاری از خودروها، تسمه دینام ماشین در کنار مخزن شیشه‌شور یا مخزن رادیاتور قرار دارد. ممکن است زمانی که می‌خواهید این مخزن‌ها را پر کنید، به اشتباه روی دینام و تسمه دینام آب بریزید. همین باعث می‌شود تا تسمه ماشینتان شروع به جیر جیر کند. البته این مورد تنها در مواقع خاص و برای بعضی از ماشین‌ها اتفاق می‌افتد.

حتی ممکن است در بعضی ماشین‌ها این صدا از سمت خود تسمه باشد و وقتی که روی تسمه دینام آب می‌ریزید، صدای آن موقتا قطع شود.

آسیب دیدن بخش داخلی فولی‌ها

تسمه دینام روی دو عدد فولی قرار می‌گیرد که یکی از این فولی‌ها به خود دینام و دیگری هم به موتور ماشین وصل می‌شود.

زمانی که ماشین را روشن می‌کنید، فولی که روی موتور قرار دارد، شروع به چرخش می‌کند و تسمه دینامی که روی آن قرار گرفته است، باعث چرخش دینام ماشین می‌شود. در نتیجه، موتور می‌تواند برق خودش را تامین کند و نیازی به باتری ندارد. اما اگر این فولی‌ها خراب شده باشند، تسمه دینام روی فولی ساییده می‌شود و صدای جیر جیر تولید می‌کند.

آسیب دیدن بخش داخلی فولی‌ها
آسیب دیدن بخش داخلی فولی‌ها

خرابی یاتاقان فولی

فولی‌ها دارای یاتاقانی هستند که آن‌ها را به دینام و موتور وصل می‌کند. اگر این یاتاقان‌ها خراب شوند، صدای جیر جیر و بعدا خر خر از خودشان تولید می‌کنند.

اگر صدای جیر جیر را شنیدید، ممکن است که یاتاقان فولی دینام یا موتور ماشینتان نیاز به روغن‌کاری و تمیز شدن داشته باشد. اما اگر این صدا به خر خر تبدیل شد، پیشنهاد می‌کنیم سریعا و قبل از قفل کردن یاتاقان‌ها و ایجاد مشکلات احتمالی، مشکلشان را برطرف کنید.

این صدا معمولا با تعویض یاتاقان‌ها رفع می‌شود.

قدیمی و فرسوده شدن تسمه دینام

زمانی که برای مدت زیادی از تسمه دینام ماشینتان استفاده کرده باشید، متریال آن بافت و کیفیت اولیه خودشان را از دست می‌دهند.

در نتیجه، زمانی که تسمه شروع به کار می‌کند، با تماس با فولی‌ها صدای جیر جیر از خودش تولید می‌کند. در این صورت، بهتر است که تسمه دینام ماشینتان را عوض کنید.

توجه داشته باشید که تسمه دینام در دسته‌بندی لوازم مصرفی ماشین قرار می‌گیرد. در نتیجه، باید در کارکرد و بازه زمانی مشخصی آن رو تعویض کنید. به طور کلی، عمر مفید تسمه دینام، بین ۴ تا ۶ سال و ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتره.

جنس نامناسب تسمه

اگر تسمه دینامی را خریداری کنید که جنس باکیفیتی ندارد، ممکن است در زمان استفاده صدای جیر جیر از خودش تولید کند. برای رفع این مشکل بهترین روش، تعویض کردن تسمه دینام با نمونه اورجینال و باکیفیت است که می‌توانید همین حالا این تسمه را از فروشگاه پژمان پارت تهیه کنید.

تسمه دینام اورجینال
خرید تسمه دینام اورجینال از پژمان پارت

خرابی بلبرینگ هرزگرد

در بعضی از ماشین‌های داخلی و خارجی بلبرینگ هرزگرد برای دینام وجود دارد که تسمه علاوه بر فولی دینام و فولی روی موتور، روی این بلبرینگ هم قرار می‌گیرد و باعث چرخش آن می‌شود.

اگر این بلبرینگ خراب شود، صدای جیر جیر از خودش تولید می‌کند که با مقداری روغن‌کاری می‌توانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر این مشکل ادامه داشت باید به فکر تعویض بلبرینگ هرزگرد دینام ماشینتان باشید.

رفع صدای جیر جیر تسمه دینام چگونه انجام می‌شود؟

اگر با مشکل جیر جیر از سمت تسمه دینام خودراتون مواجه شده‌اید و می خواهید این مشکل را رفع کنید، چند روش پیش روی شما قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌شود به سفت کردن تسمه، تعویض یا روغن‌کاری یاتاقان‌های فولی و روغن‌کاری تسمه دینام اشاره کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

صدای جیر جیر تسمه دینام با سفت کردن تسمه رفع می‌شود

یکی از ساده‌ترین و البته موثرترین روش‌ها برای رفع صدای جیر جیر تسمه دینام، سفت کردن این تسمه است. برای انجام این کار، باید دو عدد از پیچ‌های دینام را که سمت فولی قرار دارند و باعث قرار گرفتن آن در کنار موتور می‌شوند را مقداری شل کنید تا دینام امکان حرکت چند سانتی‌متری را داشته باشد.

سپس باید دینام را مقداری به عقب بکشید و فاصله آن را بیشتر کنید تا تسمه دینام سفت‌تر شود. بعد از انجام این کار، کافی است دوباره همان پیچ‌ها را سفت کنید تا دینام ثابت شود. اما باید حواستان را جمع کنید که تسمه دینام ماشین را بیش از حد سفت نکنید. در این صورت، ممکن است تسمه دینام پاره شود و با مشکلات احتمالی مرتبط با آن مواجه شوید.

صدای جیر جیر تسمه دینام با سفت کردن تسمه رفع می‌شود
صدای جیر جیر تسمه دینام با سفت کردن تسمه رفع می‌شود

تعویض یا روغن‌کاری یاتاقان‌های فولی

همان‌طور که قبل‌تر هم به این نکته اشاره کردیم، یاتاقان‌های فولی می‌توانند باعث ایجاد صدای جیر جیر از سمت تسمه دینام بشن. برای رفع این مشکل، چند روش پیش روی شما قرار دارد. اول اینکه اگر یاتاقان‌ها خراب بودند یا به هر دلیلی تاب داشتن، بهتر است که به فکر تعویض آن‌ها باشید.

اگر یاتاقان‌ های فولی دینام و موتور تاب نداشتند و از نظر ظاهری هم سالم بودن، می‌توانید آن‌ها را روغن‌کاری کنید. البته ممکن است که بعد از مدتی، این یاتاقان‌ها دوباره خراب شوند. در صورتی که این اتفاق رخ داد، باید یاتاقان‌های فولی دینام و موتور را تعویض کنید.

روغن‌کاری تسمه دینام

در برخی مواقع، می‌شود برای رفع صدای جیر جیر تسمه دینام، آن را روغن کاری کرد. اگر می‌خواهید تسمه دینام را روغن کاری کنید، باید اول تسمه را از جای خودش در بیارین. بعد از درآوردن تسمه دینام، باید یک دستمال را به روغن موتور یا هیدرولیک آغشته کنید و تسمه را روی آن بکشین. حواستان باشد که برای این کار نباید از روغن ترمز، روغن مایع یا دیگر روغن‌های خوراکی استفاده کنید. این روغن‌ها می‌توانند کثیفی‌های زیادی را به خودشان جذب کنن و در آینده باعث ایجاد مشکلات بیشتر می‌شوند.

نکات مهم در رفع صدای جیر جیر تسمه دینام

در بعضی مواقع روغن‌کاری کردن تسمه دینام برای رفع مشکل جیر جیر آن باعث کاهش عمر تسمه می‌شود. اگر به دنبال روش جایگزین برای رفع صدای جیر جیر تسمه دینام با روغن هستید، بهتر است از مقداری صابون استفاده کنید.

به این صورت که صابون جامد را روی تسمه بکشین و سپس تسمه را جا بزنید. با انجام این کار، می‌توانید تا حد زیادی صدای جیر جیر را از بین ببرید. اما اگر مشکل رفع نشد، به فکر تعویض تسمه دینام و فولی‌های دینام ماشینتان باشید.

نکات مهم در رفع صدای جیر جیر تسمه دینام
صدای جیر جیر تسمه دینام

رفع صدای جیر جیر تسمه دینام با ساده‌ترین ابزار

با کمی روغن هیدرولیک، روغن موتور، صابون و یک پیچ گوشتی می‌توانید صدای جیر جیر تسمه دینام ماشینتان را رفع کنید.

فراموشی نکنید که این صدا ممکن است به دلیل کیفیت پایین تسمه یا عمر بالای آن هم باشد. پس اگر مدت زیادی از عمر تسمه دینام ماشینتان گذشته است، بهتر است که نمونه اورجینال آن را خریداری کنید.

فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت زیر مجموعه نمایندگی ایران خودرو می باشد و تمامی اجناس این فروشگاه نمونه اصلی و اورجینال می باشند.

انواع تسمه دینام اورجینال از برندهای معبتر با بهترین کیفیت برای محصولات ایران خودرو و سایپا در مجموعه پژمان پارت موجود است. برای خرید تسمه دینام روی لینک زیر کلیک کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان پژمان پارت تماس بگیرید. کارشناسان پژمان پارت پاسخگوی سوالات مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. باسلام ،
    بهترین و کم آسیب ترین راه برای خفه کردن صدا و عدم آسیب به تسمه ، استفاده از کمی پودر بچه هست .

  2. الکی با صابون و پودر بچه دلتون رو خوش نکنین اینا فقط موقتی هستن و یا برای عیب یابی استفاده میشن برین مشکلتون رو از پایه درست کنید. یا هرزگرد باید عوض بشه یا فولیها و هرزگردها باید تراز بشن یا تسمه باید تعویض بشه. دلیلای دیگه هم داره که کمتر اتفاق میافته. اگه صدا با صابون رفع شد یا تسمه بدرد نمیخوره یا فولی ها تراز نیستن. اگه رفع نشد احتمال زیاد از هرزگردهاست که باید عوض بشن! ممکنه همشون هم با هم اتفاق بیافته !

    1. خدا لعنت کنه آدم هایی که جنس تقلبی تولید میکنن،من الان یک ساله که ۲بار تسمه دینام پژو پارسم رو عوض کردم بخاطر جیر جیر ولی امروز دوباره شروع کرد به جیر جیر و باید دوباره تسمه عوض کنم،به خدا خسته شدیم با این جنس های تقلبی

      1. سلام دوست عزیز، تمامی اجناس و قطعات موجود در وبسایت پژمان پارت اصل بوده و با ضمانت اصالت کالا براتون ارسال میشه.

  3. سلام. تعمیرگاه تسمه تازه عوض کرد اما صبح وقتی استارت زدم تسمه بشدت جیغ کشید بسیار گوش خراش اما بعد از هفت هشت ثانیه قطع میشه ضمنا این صدا وقتی موتور سرد هست اتفاق می افته علت چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز.
      اطلاعات کافی نبود. نوع خودرو شما مشخص نیست. ولی دو احتمال وجود دارد.
      ۱. جنس تسمه خوب نیست.
      ۲.سایز تسمه بزرگ هست باید سایز کوچکتری بگیرید.
      اگر خودرو شما دنا هست قطعا باید تسمه کوچکتری خریداری نمایید.
      برای دریافت مشاوره با کارشناسان پژمان پارت تماس بگیرید.

    2. سلام ۲۰۶ دارم هنگامی که موتور تازه روشن شده تسمه صدایی نداره ولی وقتی موتور داغ می شه صدای جیر جیر دائمی از تسمه دینام شنیده میشه لطفا علت و روش تعمیر رو بفرمایین

      1. سلام دوست عزیز، تسمه دینامتون جنس خوب و با کیفیتی ندارد. توصیه ما به شما خرید تسمه دینامی با کیفیت بالاتر که مقاومت حرارتی بالاتری داشته باشد و تعویض تسمه دینام است. تسمه دینام پاورگریپ یکی از بهترین برندهای تسمه دینام موجود در بازار لوازم یدکی هست که می توانید از وبسایت پژمان پارت انتخاب و خریداری نمایید.

  4. با درود و احترام. خودروی دنا پلاس توربو صفر کیلومتر هنگام استارت زدن و تا ۳ دقیقه اول صدای جیر جیر میده و بعدش کم میشه و از بین میره. زمانی که موتور گرمه صدا نمیده . نمایندگی هم بعد از یک هفته نتونست یا نخواست درستش کنه. به نظر شما علتش چی هست؟ سپاس

    1. درود بر شما دوست عزیز، اگر شماره فنی تسمه دینام با شماره فنی اعلام شده توسط ایران خودرو برای (تسمه دینام) یکسان باشد، باید تسمه سفت کن تعویض شود.
      اگر شماره فنی یکسان نبود باید تسمه دینام تعویض شود و یک شماره کوچکتر که توسط شرکت اعلام شده روی ماشین نصب شود.

  5. سلام. من ماشین رو چندبار از آب عبور دادم. یعنی آب بارون جمع شده بود. حالا جیرجیر میکنه. ممکنه بخاطر همون خیس شدن باشه؟

    1. سلام دوست عزیز. بله ممکنه. اگر بعد از چند روز همچنان صدا میده به مکانیک مراجعه کنید و در صورت نیاز تسمه دینام رو عوض کنید.

    2. سلام دوست عزیز شهر ما هم دیشب بارون خوبی زد کلی آب جمع شد تو خیابون ها متاسفانه چندجا آب جمع شده بود از روش که رد شدم فکر کنم تا نصف موتور آب پاشید بعد هم صدای جیر جیر تسمه راه افتاد منم فکر کنم مال خیس شدن بوده یه نفر گفت چند روز صبر کن اگر قطع نشد بعد برو تعمیرگاه ماشینم هم تیبا ۱ هست

  6. سلام من امروز تسمه دینام ماشینم رو عوض کردم
    و پاورگریپ انداختم جدا از هزینه بالا خرید تسمه و هزینه تعویض آن
    متاسفانه به شدت صدای جیر جیر میده تسمه
    بنظرتون مشکل کجاست؟ماشینم پژو پارس معمولی هستش
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. درود بر شما دوست عزیز. احتمالا تسمه دینام اصل نبوده و به همین دلیل صدای جیرجیر میده. برای دریافت مشاوره با کارشناسان پژمان پارت، با شماره ۰۹۳۰۷۴۷۴۰۱۰ تماس بگبربد.

  7. سلام من ماشینم۲۰۶تیپ۵هستن تسمه دینام روتازه گرفتم قیج قیج میکردهرزگردهاوبوشهای دینام وآفتامات ویک قطعه دیگه عوض کردم درست نشدتسمه زمانت داره ولی میگه بایدتسمه روبدی مابفرستیم براکارشناس.فعلاهم تاچندروزی بایدبدون تسمه راه بری.خخخخ

  8. سلام هنگامی که برق از ماشین میگیرم مثلا چراغ های جلو را روشن میکنم یا کولر تسمه یت دینام به شدت جیغ گوش خراش میکشد و گاز میدم قطع میشه ولی دوباره شروع به جیغ میزنه
    در دور موتور زیر ۳
    ماشینم جک جی ۵ هست و تسمه نو و فابریک هست و شل و سفت نیست و تراز هست
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  9. سلام تسمه دینام و تمام متعلقات مثل هرزگرد و تسمه سفت کن عوض کردم ولی صبح که استارت میزنم صدای جیر جیر میده بعد ۵ تا ۱۰ دقیقه ازبین میره ، جنس تسمه دینام هم معتبره ،ماشین ۲۰۶ تیپ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا