راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

تعویض تسمه تایم خودرو

نحوه تعویض تسمه تایم ماشین چگونه است؟

نحوه تعویض تسمه تایم خودرو باید به صورت صحیح و اصولی انجام گیرد تا تایمینگ به درستی انجام گرفته و موتور خودرو بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

در این مقاله ابتدا توضیحاتی درباره عملکرد تسمه تایم و قطعات مرتبط با آن می دهیم و سپس به آموزش تعویض تسمه تایم و معرفی بهترین فروشگاه لوازم یدکی برای خرید تسمه تایم می پردازیم.

عملکرد تسمه تایم و سایر قطعات مرتبط با آن

اگر بخواهید آموزش تعویض تسمه تایم خودرو را به درستی درک کنید، بهتر است ابتدا با وظیفه ای که این قطعه در خودرو برعهده دارد و تاثیری که روی سایر قطعات ماشین می گذارد آشنا شوید.

البته اگر تجربه ای در تعویض این قطعه ندارید می توانید پس از خرید تسمه تایم به یک مکانیک متخصص مراجعه کرده و نحوه تعویض تسمه تایم را به آنها بسپارید.

می دانید که با چرخش میل لنگ، پیستون در داخل سیلندر بالا و پایین می شود تا موتور در ۴ مرحله زیر کار کند. هر کدام از این مراحل با حرکت پیستون در داخل سیلندر انجام می شود:

تنفس یا مکش

پیستون از بالاترین نقطه به سمت پایین حرکت کرده و سوپاپ گاز باز شده و سوپاپ دود بسته است تا هوا و سوخت وارد سیلندر شود. در این مرحله باید بین میل لنگ و میل سوپاپ ارتباط برقرار شود و زمانیکه میل لنگ، پیستون را به سمت پایین هدایت می کند، میل سوپاپ بتواند سوپاپ گاز را باز کند.

تراکم

در مرحله بعد پیستون به سمت بالا حرکت می کند و در این مرحله باید میل سوپاپ به نحوی قرار بگیرد که سوپاپ دود و گاز بسته باشد.

احتراق

در مرحله احتراق، پیستون از سمت بالا به سمت پایین حرکت می کند و در این حالت، میل سوپاپ باید به نحوی نسبت به میل لنگ قرار بگیرد که هر دو سوپاپ بسته باشند.

تخلیه

در مرحله تخلیه، میل سوپاپ باید سوپاپ دود را باز کرده و سوپاپ گاز را بسته نگه دارد.

با توجه به این توضیحات مشخص است که چرخش میل لنگ و میل سوپاپ باید با هماهنگی کامل انجام گیرد تا سوپاپ ها به درستی باز و بسته شوند. این هماهنگی که تایمینگ نامیده می شود، توسط تسمه تایم خودرو کنترل می شود. به همین، روش تعویض تسمه تایم ماشین باید به گونه ای باشد که تایمینگ عملکرد میل لنگ و میل سوپاپ با تاخیر مواجه نشود اما اگر نحوه تعویض تسمه تایم، استاندارد نباشد، شل یا سفت بودن تسمه تایم از دلایل پاره شدن تسمه تایم است که موجب می شود عملکرد موتور خودرو دچار مشکل شده و ماشین به درستی کار نکند.

دلیل استفاده از تسمه تایم در خودرو

دلیل استفاده از تسمه تایم در خودرو

در موتورهای جدید که میل سوپاپ روی سرسیلندر قرار می گیرد فاصله بین میل سوپاپ و میل لنگ زیاد است. برای اینکه بتوان نیروی چرخش میل لنگ را به میل سوپاپ منتقل کرد نیاز به استفاده از تسمه تایم و چرخ تسمه داریم تا انتقال گشتاور به درستی انجام گیرد.

به همین علت، خرید تسمه تایم از فروشگاه های معتبر اهمیت زیادی دارد. برای خرید تسمه تایم از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت که زیر مجموعه نمایندگی ۱۱۱۳ ایران خودرو می باشد کلیک کنید.

آموزش تعویض تسمه تایم

نحوه تعویض تسمه تایم در خودرو باید به گونه ای باشد که هر دو دور چرخش میل لنگ باعث یک دور چرخش میل سوپاپ شود. برای اینکه تسمه تایم به درستی سرجای خود قرار گیرد، یک چرخ تسمه سر میل لنگ و یک چرخ تسمه دیگر سر میل سوپاپ نصب می شود. بین این دو چرخ تسمه از تسمه تایم استفاده می شود.

نکته ای که احتمالا در آموزش تعویض تسمه تایم خودرو توجه شما را جلب می کند، دندانه دار بودن تسمه تایم است. تفاوت تسمه دینام و تسمه تایم نیز در وجود همین دندانه ها است.

علت دندانه دار بودن تسمه تایم قرار گرفتن صحیح آن روی چرخ تسمه ها است. از آنجاییکه چرخ تسمه ها نیز دندانه دار هستند، اگر روش تعویض تسمه تایم ماشین به درستی انجام گیرد، دندانه های تسمه تایم با دندانه های چرخ تسمه درگیر شده و چرخش میل لنگ را با تایمینگ درست به میل سوپاپ منتقل می کند.

نحوه تعویض تسمه تایم طی ۴ مرحله زیر است:

تعویض تسمه تایم خودرو

تایم کردن موتور

اولین مرحله در آموزش تعویض تسمه تایم، تایم کردن موتور است. به این معنی که پیش از شروع آموزش تعویض تسمه تایم خودرو ابتدا باید میل لنگ و میل سوپاپ در موقعیت مناسب خود قرار داده شوند. سپس تسمه را سرجای خود روی چرخ تسمه ها نصب کنیم تا میل لنگ و میل سوپاپ هماهنگ با هم حرکت کنند.

شل کردن تسمه سفت کن

نکته دیگری که در روش تعویض تسمه تایم ماشین باید مورد توجه قرار دهید، تسمه سفت کن ها هستند. اگر به موتور ماشین که تمام قطعات ضروری روی آن نصب شده نگاهی بیندازید متوجه می شوید که تسمه تایم توسط تسمه سفت کن در جای خود محکم شده تا از روی چرخ تسمه ها لیز نخورد. بنابراین، هنگام خارج کردن تسمه تایم ابتدا باید پیچ روی تسمه سفت کن را شل کنیم و این قطعه را به عقب بکشیم. به این ترتیب، تسمه تایم نیز شل می شود و می توانیم آن را از جای خود خارج کنیم.

تعیین جهت نصب تسمه تایم

نحوه تعویض تسمه تایم جدید نیز به این صورت است که ابتدا تسمه نو را بررسی می کنیم تا جهت فلش هایی که روی آن وجود دارد را مشخص کنیم. جهت فلش ها باید در جهت حرکت موتور باشد و نباید برعکس نصب شود.

قرار دادن چرخ تسمه ها در موقعیت درست

پیش از نصب تسمه تایم باید بررسی کنیم که چرخ تسمه ها در موقعیت درستی نسبت به هم قرار داشته باشند. روی چرخ تسمه ها علامت هایی وجود دارد که به شما کمک می کند، آنها را در موقعیت درست نسبت به هم قرار دهید. علامت روی چرخ تسمه میل سوپاپ باید در موقعیت ساعت ۳ قرار بگیرد. روی چرخ تسمه میل لنگ نیز یک علامت وجود دارد که باید دقیقا روبروی برجستگی بدنه خودرو قرار بگیرد.

تنظیم تسمه تایم

در این مرحله ابتدا تسمه تایم را روی چرخ تسمه پایین و سپس روی چرخ تسمه بالا قرار می دهیم و آرام آرام فشار می دهیم تا کاملا جابیفتد. سپس تسمه سفت کن را سرجای خودش برگردانده و پیچ آن را سفت می کنیم تا شل یا سفت بودن تسمه تایم تنظیم شود.

خرید تسمه تایم از برندهای معتبر

تسمه تایم پاورگریپ، ایساکو و تسمه تایم کنتیننتال آلمان از بهترین و معتبرترین برندهای تسمه تایم موجود در بازار به شمار می روند.

برای خرید تسمه تایم از برندهای معتبر می توانید به فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت مراجعه کنید. بهترین و پرفروش ترین برندهای تسمه تایم را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

خرید بهترین تسمه تایم از برندهای معتبر

آموزش تعویض تسمه تایم ماشین

در فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت امکان خرید سایر لوازم جانبی خودرو از جمله خرید دیسک و صفحه نیز وجود دارد که با کلیک روی کادر می توانید بهترین دیسک و صفحه متناسب با هر خودرو را بررسی نمایید و در صورت نیاز پس از ثبت سفارش درب منزل تحویل بگیرید.

خرید بهترین دیسک و صفحه از برندهای معتبر

در صورت نیاز به استعلام قیمت تسمه تایم انواع خودرو و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فنی پژمان پارت تماس حاصل نمایید.

کارشناسان پژمان پارت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا