راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم

راهکارهای کاربردی برای رفع مشکل صدای جیر جیر تسمه تایم

تسمه تایم از مهم‌ترین قطعات مصرفی در بسیاری از خودروها می‌باشد که ممکن است بعضی مواقع از خود صدای جیر جیر تولید کند.

این صدا ممکن است به دلایل مختلفی مثل طول عمر بالای تسمه تایم، خرابی یاتاقان فولی، شل بودن تسمه تایم، تراز نبودن فولی‌ها، خراب شدن بلبرینگ هرزگرد و خیس‌شدن تسمه تایم اتفاق بیفتد. این صدا را می‌شود با راهکارهای مختلف رفع کرد که تنظیم فولی‌ها، تعویض بلبرینگ هرزگرد و تعویض تسمه تایم از این روش‌ها هستند. در این مطلب راهکارهای برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم را مورد بررسی قرار داده ایم.

با مطالعه این مقاله از بلاگ آموزشی پژمان پارت می توانید این مشکل را برطرف نمایید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عملکرد تسمه تایم
عملکرد تسمه تایم

مختصری در مورد عملکرد تسمه تایم

تسمه تایم وسیله مصرفی است که میل‌لنگ خودرو را به میل سوپاپ‌ها متصل می‌کند. به عبارتی، این تسمه می‌تواند حرکت این دو قطعه از خودرو را با هم هماهنگ کند. میل‌لنگ نیز می‌تواند با کمک این تسمه میل سوپاپ‌ها را به چرخش در بیاورد و باعث کارکرد مناسب خودرو شود. برای آشنایی بیشتر با این قطعه می توانید مقاله تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه نمایید.

برای تایم خودرو از یکی از دو نوع زنجیر یا تسمه استفاده می‌شود. زنجیر‌ها از نوع فلزی هستند و به نسبت تسمه سروصدای بیشتری تولید می‌کنند. در مقابل، خبری از آسیب دیدن آن‌ها و نیاز به تعویضشان در کیلومتر نسبتا پایین نیست. در عین حال، تسمه تایم‌ها از متریال لاستیکی ساخته می‌شوند. مدت‌زمان تعویض این تسمه بر اساس کیلومتر سنجیده می‌شود که به مراتب کمتر از زنجیر تایم است.

چرا باید به سلامت تسمه تایم توجه کنیم

تسمه تایم یکی از مهم‌ترین قطعات مصرفی در اتومبیل است که اگر به سلامت آن توجه نداشته باشید، باعث به‌هم خوردن تنظیم موتور و از آسیب دیدن برخی از قطعات خودروتان می‌شود. اگر نمی‌خواهید که هزینه چند میلیونی بابت تعمیر موتور پرداخت کنید، توصیه می‌کنیم همیشه به سلامت تسمه تایم خودروتان توجه داشته باشید و هر چند هزار کیلومتر سلامت آن را چک کنید.

دلایل جیر جیر کردن تسمه تایم خودرو
دلایل جیر جیر کردن تسمه تایم خودرو

دلایل جیر جیر کردن تسمه تایم خودرو

در برخی مواقع، ممکن است از سمت تسمه تایم خودروتان با صدای جیر جیر مواجه شوید. صدای جیر جیر از سمت تسمه تایم دلایل مختلفی دارد که طول عمر بالای تسمه، خرابی یاتاقان فولی، شل بودن تسمه تایم، تراز نبودن فولی‌ها، خراب شدن بلبرینگ هرزگرد و خیس شدن تسمه تایم از جمله این دلایل هستند. در ادامه با این دلایل آشنا می‌شویم.

عمر بالای تسمه

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد صدای جیر جیر در تسمه تایم می‌شود، عمر بالای این قطعه است. به دلیل ساخته شدن از پلاستیک، در کیلومترهای بالا و بعد از کارکرد طولانی، این لاستیک انعطاف‌پذیری خودش را از دست می‌دهد. در نتیجه، زمانی که تسمه در حال گردش است صدای جیر جیری را احساس می‌کنید که تا حد زیادی اذیت کننده است.

به طور کلی، تسمه تایم به عنوان یک قطعه و لوازم مصرفی شناخته می‌شود و باید بعد از ۴ الی ۶ سال یا ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد، آن رو تعویض کرد. اگر به این موضوع توجه نکنید، ممکن است حتی بدون ایجاد صدای جیر جیر یا هر نشانه دیگه‌ای، تسمه تایم پاره شود و موتور ماشینتان آسیب ببیند.

خرابی یاتاقان فولی

یاتاقان فولی یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که در کنار موتور قرار دارد و تسمه تایم روی فولی آن قرار می‌گیرند. در صورتی که این یاتاقان خراب شود، صدای جیر جیری را از خودش تولید می‌کند که بسیار آزاردهنده است. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مانند قفل کردن یاتاقان و آسیب به موتور توصیه می‌کنیم در صورت خرابی، حتما و سریعا برای تعمیر یاتاقان فولی خودروتان اقدام کنید.

شل بودن تسمه تایم

اگر تسمه تایم خودروتان به هر دلیلی شل شده باشد، از خودش صدای جیر جیری را تولید می‌کند. شل شدن تسمه تایم مشکلات مختلفی مانند پرش دنده و به‌هم خوردن تنظیم موتور را ایجاد می‌کند که توصیه می‌کنیم سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : علائم شل بودن تسمه تایم
چرا باید به سلامت تسمه تایم توجه کنیم
چرا باید به سلامت تسمه تایم توجه کنیم

تراز نبودن فولی‌ها

یکی دیگر از دلایل جیر جیر کردن تسمه تایم خودرو، تراز نبودن فولی‌هاست. این فولی‌ها باید در راستای هم و با فاصله دقیق قرار بگیرند. به‌هم خوردن تراز این فولی‌ها باعث افزایش فشاری روی تسمه تایم و ایجاد صدای جیر جیر در آن‌ها می‌شود.

خراب شدن بلبرینگ هرزگرد

بلبرینگ هرزگرد یکی از قطعاتی است که تسمه تایم روی آن قرار می‌گیرد. این قطعه باعث تنظیم موقعیت تسمه تایم و عملکرد صحیح این تسمه می‌شود. به هر دلیلی مثل خرابی ساچمه‌ها یا از بین رفتن روغن داخل بلبرینگ، ممکن است این قطعه از خودش صدای جیر جیر تولید کند که شاید با خودتان فکر کنید این صدا از سمت تسمه تایم است.

خیس شدن تسمه تایم

یکی دیگر از دلایل جیر جیر تسمه تایم، خیس شدن این قطعه است. البته این مشکل معمولا برای تسمه دینام اتفاق می‌افتد. اما در بعضی خودروها، خیس شدن تسمه تایم هم می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند که برای رفع آن کافی است با یک دستمال نرم تسمه را خشک و تمیز کنید.

روش های برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌شود به سفت کردن تسمه تایم با آچار، تنظیم کردن فولی‌های تسمه، تعویض بلبرینگ هرزگرد، خشک کردن تسمه تایم، تعویض یاتاقان‌های فولی خراب و تعویض تسمه تایم اشاره کرد. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم
روش های برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم

سفت کردن تسمه تایم با آچار

اگر احساس می‌کنید که تسمه تایم خودروتان شل شده، با کمک آچار می‌تونین تسمه را سفت کنید. اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای سفت کردن تسمه تایم باید به تراز بودن یاتاقان‌ها و قطعات دیگر مربوط به تایم توجه کرد. اگر به این موضوع اهمیت ندهید، ممکن است فشار روی تسمه تایم بیشتر شده و تسمه تایم خودروتان پاره شود.

تنظیم کردن فولی‌های تسمه برای برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم

یکی از روش‌های برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم، تنظیم کردن فولی‌های تسمه تایم است. برای انجام این کار باید با کمک آچار مخصوص فاصله فولی‌ها و موقعیت آن‌ها را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که تراز کردن فولی‌ها باید با کمک کسی که دانش تخصصی در این زمینه دارد، انجام شود.

تعویض بلبرینگ هرزگرد

بلبرینگ هرزگرد در صورت خرابی ساچمه‌ها یا از بین رفتن روغن آن‌ها آن‌ها صدای جیر جیر از خودش تولید می‌کند. در صورت بروز این مشکل، تنها راهکار، تعویض این بلبرینگ است. البته در بعضی مواقع بلبرینگ را سرویس و دوباره استفاده می‌کنند که چندان جوابگو نیست و بعد از مدت کوتاهی بلبرینگ دوباره شروع به جیر جیر می‌کند.

خشک کردن تسمه تایم

همان‌طور که قبل‌تر به این نکته اشاره کردیم، اگر تسمه تایم برخی از خودروها خیس شود، از خودش صدای جیر جیر تولید می‌کند. برای رفع این صدا، باید تسمه تایم را درآورد و آن را به صورت کامل خشک کرد.  برای جلوگیری از ایجاد صدا هم می‌توان از صابون استفاده کرد و آن را روی کناره‌های تسمه تایم کشید.

برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم با تعویض یاتاقان‌های فولی خراب

اگر یاتاقان‌های فولی خراب شده باشند و از خودشون صدای جیر جیر تولید کنند، باید به فکر تعویضشون باشید. برای رفع مشکل این یاتاقان‌ها باید ابزار مناسب را داشته باشید و بتونید بعد از تعویض، آن‌ها را با هم تراز کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل به سراغ یک مکانیک حرفه‌ای در این زمینه بروید.

تعویض تسمه تایم

عمر بالای تسمه تایم می‌تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر شود. برای برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم کهنه باید حتما آن را تعویض کنید. اما توصیه می‌کنیم این کار را به فرد متخصص بسپارید. چرا که معمولا بعد از تعویض تسمه تایم، خودرو به تایم‌گیری نیاز پیدا می‌کند که این کار را باید مکانیک ماهر و تخصصی خودروی شما انجام بده. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعویض تسمه تایم می توانید مقاله آموزشی تعویض تسمه تایم را مطالعه نمایید.

تعویض تسمه تایم
تعویض تسمه تایم

عدم توجه به جیر جیر تسمه تایم چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

اگر به صدای جیر جیر تسمه تایم ماشینتون بی‌اهمیت باشید، ممکن است مشکلاتی برای تسمه و ماشینتون ایجاد شوند که از جمله آن‌ها می‌شود به سروصدای زیاد، رد کردن دنده‌ها، پاره شدن تسمه تایم و آسیب به سوپاپ‌ها اشاره کرد.

سروصدای زیاد

شنیدن سروصدای اضافی و زیاد از موتور ماشین برای هیچ‌کسی خوشایند نیست. مخصوصا اگر خودرو عایق صدای مناسبی نداشته باشد، این صدا به وضوع به داخل کابین می‌رسود و باعث اذیت شدن راننده و سرنشین‌ها می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم در صورت وجود صدای جیر جیر، سریعا برای رفع اون اقدام کنید.

احتمال رد کردن دنده

تسمه تایم‌هایی که پوسیده می‌شوند و صدای جیر جیر تولید می‌کنند، ممکن است در مواقعی به اصطلاح دنده رد کنن. رد کردن دنده در تسمه تایم باعث به‌هم‌خوردن تنظیم موتور می‌شود و نشانه‌های مختلفی مانند روشن نشدن ماشین و بد کار کردن موتور را دارد که از جمله آن‌ها می‌شود به شتاب‌گیری ضعیف، سه کار کردن، ریپ شدید و گاز نخوردن هم اشاره کرد.

آسیب به سوپاپ‌ها

در خیلی از خودروها، زمانی که تسمه تایم پاره می‌شود، سوپاپ‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرن. به این صورت که اگر تسمه تایم پاره شده باشد و خودروتان را استارت بزنید، سوپاپ‌ها کج می‌شوند و از بین می‌روند. معمولا تسمه تایم‌هایی که کارکرد بالایی دارند و جیر جیر می‌کنند، ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

برخی از خودروها مانند پرایدهای جدید که موتور hp+ دارن، نسبت به سلامت تسمه تایم خیلی حساس هستند. همون‌طور که اشاره کردیم، اگر تسمه تایم این ماشین پاره باشد و استارت بزنید، سوپاپ‌های کج می‌شوند و مجبور به پرداخت هزینه چند میلیونی برای تعمیر موتور می‌شوند. برای تشخیص پارگی تسمه تایم، ماشین را در دنده دو قرار دهید و آن را هل بدهید. اگر خودرو حرکت کرد، یعنی تسمه تایم آن پاره شده است و باید سریعا تسمه تایم را تعویض کنید.

صدای جیر جیر تسمه تایم

برطرف کردن صدای جیر جیر تسمه تایم در کوتاه‌ترین زمان

طول عمر بالای تسمه، خرابی یاتاقان فولی، شل بودن تسمه تایم، تراز نبودن فولی‌ها، خراب شدن بلبرینگ هرزگرد و خیس شدن تسمه تایم همه از جمله دلایل جیر جیر کردن این تسمه هستند.

برای رفع این مشکل، اول باید با بررسی دقیق، مشکل را ریشه‌یابی کنید. در ادامه، باید با کمک راهکار مناسب مثل تعویض تسمه تایم یا بلبرینگ هرزگرد این صدا را رفع کنید که توصیه می‌کنیم این کار را به فرد متخصصی در این زمینه بسپارید.

برای خرید و تعویض تسمه تایم، بهترین تسمه تایم از برندهای معتبر و نمونه اصلی را فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت زیر مجموعه نمایندگی ایران خودرو کد ۱۱۱۳ می باشد. تمامی قطعات و لوازم یدکی خودرو موجود در این مجموعه اصل می باشند و با ضمانت اصل بودن و بازگشت کالا برای مشتریان عزیز ارسال می شوند.

برای انتخاب و خرید بهترین تسمه تایم متناسب با خودروی خود روی کادر آبی رنگ زیر کلیک کنید.

خرید تسمه تایم

جهت دریافت مشاوره و انتخاب محصول مورد نظر خود می توانید با کارشناسان فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت تماس بگیرید. کارشناسان پژمان پارت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا