راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

تسمه تایم چیست و کاربرد آن چیست؟

تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند نام تسمه تایم را شنیده اند و با آن سروکار دارند اما ممکن است با کاربرد تسمه تایم آشنایی نداشته باشند.

تقریبا هر شخصی که خودرو دارد قطعا می‌داند که تسمه تایم یک قطعه بسیار مهم در خودرو است که اگر به موقع آن را تعویض نکند خسارات زیادی را به خودرو تحمیل میکند.

به همین دلیل شما باید همیشه زمان تعویض کردن تسمه تایم ماشین خودتان را یادداشت کنید تا بتوانید از خطرات احتمالی وخسارت های بعدی ناشی از پارگی تسمه تایم جلوگیری کنید.

در این مقاله با ما همراه شوید تا با زمان تعویض تسمه تایم ، کاربرد تسمه تایم، علائم خرابی تسمه تایم ، نحوه تعویض تسمه تایم و هر آنچه که مربوط به تسمه تایم است آشنا شوید.

اگر قصد خرید بهترین تسمه تایم برای خودروتان را دارید می توانید با کلیک روی کادر آبی رنگ و مشاهده انواع برندهای معتبر تسمه تایم، تسمه تایم مناسب خودرو خود را با ضمانت اصل بودن و بازگشت کالا از لوازم یدکی پژمان پارت سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید تسمه تایم

آشنایی با تسمه تایم

تسمه تایم قطعه بسیار مهمی از خودرو است و از لوازم اصلی در موتور خودرو به شمار می آید. مهم ترین کاربرد تسمه تایم این است که حرکت میل لنگ و میل بادامک را زمان بندی می کند تا سوپاپ ها باز و بسته شوند.

محل قرار گرفتن تسمه تایم در موتور خودرو

تسمه تایم در قسمت پیشرانه یا کم بلت خودرو قرار دارد که موجب چرخش میل لنگ شده و حرکت میل بادامک را کنترل نموده و زمان بندی می کند و اگر این زمان بندی به درستی انجام نگیرد سوپاپ ها به درستی باز وبسته نمی‌شوند و موجب می شود که پیستون به سوپاپ ها برخورد کنند، پس تسمه تایم می‌بایستی درست کار کند تا همه این خطرات از بین برود و باعث چرخش درست و همزمان سازی به موقع موجب باز و بسته شدن سوپاپ ها شود.

جنس تسمه تایم چه تاثیری در کاربرد آن دارد؟

جنس تسمه تایم بیشتر لاستیکی است و حالت کششی زیادی دارد و به دلیل این خاصیت کششی است که تسمه تایم در محلی که توضیح دادیم مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، تسمه تایم از مواد بسیار محکمی مانند : پلی‌اورتان یا نئوپرن یا اورتان ساخته شده است. به دندانه های تسمه تایم که در کنار هم با فاصله خیلی کم از هم قرار دارند گام می گویند.

مدت زمان استفاده از تسمه تایم

به طور معمول طول عمر تسمه تایم در صورتی که از برند های معتبر و با کیفیت در بازار باشد بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر می باشد . این طول عمر بستگی به نوع برند تسمه تایم ، کیفیت بالای غلتک های هرزگرد تایم و سفت کن تایم دارد که باید در خرید این قطعات نیز حساسیت بالایی به خرج داد.

در صورتی که سفت کن تایم و یا هرزگرد تایم از برند های بی کیفیت باشد و یا در زمان تعویض تسمه تایم این قطعات تعویض نشوند ، باعث میشود تسمه تایم پاره شود و خسارات سنگینی به بار بیاورد.

توصیه می شود برای افزایش طول عمر تسمه تایم، تسمه تایم را از برخورد با آب و ضدیخی که در داخل خودرو است دور نگه داریم زیرا مواد شیمیایی داخل ضد یخ و آب به تسمه تایم صدمه می زند و موجب خرابی آن می‌شود.

تسمه تایم

مهم ترین ویژگی ها و کاربرد های تسمه تایم چیست؟

در بعضی از خودروها از زنجیر تایم استفاده می شود که سر و صدای بیشتری نسبت به تسمه های لاستیکی دارند اما طول عمر زنجیر تایم بیشتر از تسمه تایم لاستیکی می باشد . اما اگر خودرو شما تسمه تایم لاستیکی دارد باید در زمان خرید تسمه تایم ، به بافت تسمه تایم توجه داشته باشید که زدگی و مشکلاتی همچون پارگی نداشته باشد.

نحوه عملکرد موتور و تسمه تایم

پیشرانه خودرو در چهار مرحله به حرکت در می‌آید که عبارتند از:

  1. مرحله مکش: در قسمت داخلی سیلندر پیستون به سمت پایین می رود و سپس سوپاپ هوا باز می‌شود و موجب می‌شود که سوخت و هوا به داخل سیلندر کشیده شوند.
  2. مرحله تراکم: در این بخش پیستون به سمت سیلندر به طرف بالا می‌رود سپس سوپاپ هوا بسته می‌شود و بعد از آن مخلوط سوخت و هوا متراکم می‌شوند.
  3. مرحله قدرت یا کار: در این مرحله جرقه زدن شمع ها موجب می‌شود که مخلوط سوخت و هوا منفجر شوند و پیستون به طرف پایین کشیده شود و در این لحظه سوپاپ دود باز شود.
  4. مرحله تخلیه: در این مرحله دوباره پیستون به طرف بالا می‌رود و دود هم از محل سوپاپ دود به بیرون رانده می‌شود. طی کردن همه‌ این مراحل بر عهده تسمه تایم است. که با زمانبندی درست و هماهنگ این مراحل را بدرستی انجام میدهد و موجب می‌شود که میل لنگ و میل بادامک به چرخش در بیایند.

در صورتی که تسمه تایم پاره شود، این هماهنگی و نظم از بین می رود و باعث برخورد پیستون با سوپاپ ها شده و در نتیجه مشکلاتی را برای موتور بوجود می آورد.

تسمه تایمی که خراب شده است چطور کار می‌کند ؟

در صورتی که تسمه تایم یکی یا چند عدد از دندانه های آن از بین رفته باشد و نمی تواند زمانبندی درستی در چرخش و هماهنگی میل لنگ و میل بادامک داشته باشد موجب لغزش تسمه در جای خود می شود که این لغزش باعث تولید سر وصدای زیاد در موتور خودرو می شود .

این اتفاق موجب آسیب های جدی در خودرو می گردد. در چنین شرایطی باید خودرو را به تعمیرکاران حرفه‌ای نشان داد.

علائم خرابی تسمه تایم

کاربرد تسمه تایم تا زمانی است که تسمه وضعیت خوبی داشته باشد. یکی از نشانه های خراب شدن تسمه تایم این است که تسمه تایم لایه‌ لایه یا اصطلاحا پوست پوست می‌شود و اطراف آن دچار پوسیدگی شده، دندانه های آن خرد شده و ساییده می‌شوند.

یا اینکه قسمت هایی از تسمه تایم صاف می‌شود. گاهی ذرات آلودگی هایی مانند روغن و گریس به تسمه تایم می چسبد و باعث لیز خوردن دنده های تسمه در جای خود میشود و در نتیجه تایمینگ خودرو به هم میخورد. همه‌ی این‌ها نشان دهنده خراب شدن تسمه تایم است.

مطالعه بیشتر : علائم خرابی تسمه تایم

علائم خرابی تسمه تایم

راهنمای نصب تسمه تایم

یکی از نکات مهمی که باید در نصب تسمه تایم رعایت کنید این است که تسمه تایم را نباید خیلی زیاد سفت یا شل نصب کنید زیرا این کار باعث می‌شود که به خودرو شما آسیب وارد شود.

تسمه تایم شل موجب می‌شود که سرو صدای زیادی ایجاد شود و فشار زیادی به بلبرینگ ها وارد شود و سفت کردن بیش از اندازه تسمه تایم هم موجب می‌شود که ماشین یاتاقان بزند. همه این موارد باعث می‌شود که طول عمر تسمه تایم کاهش پیدا کند و موجب خرابی خودرو شود.

نکته مهم در خرید تسمه تایم اصلی 

در بازار قطعات خودرو در ایران تسمه تایم های تقلبی بسیار زیاد وجود دارد به همین دلیل توصیه میکنیم که تسمه تایم را از جای معتبر و مطمئن خریداری کنید . تسمه تایم دارای قیمت‌های متنوعی است و بستگی به نوع خودرو و کیفیت تسمه تایم دارد.

تسمه تایم یکی از قطعات حساسی است که باید در زمان خرید تحقیق بسیار زیادی انجام دهید.

پیشنهاد میکنم در زمان خرید تسمه تایم حتما هرزگرد و سفت کن تایم را تعویض کنید تا خیالتان از تسمه تایم راحت باشد . زیرا احتمال خرابی این دو قطعه کوچک اما بسیار مهم به دلیل فرسودگی بسیار بالاست و ارزش ندارد به خاطر دو عدد بلبرینگ ، یک تعمیر موتور سنگین روی دست شما هزینه بگذارد.

در صورتی که قصد خرید بهترین تسمه تایم برای خودرو خود را دارید توصیه می کنیم مقاله بهترین برندهای تسمه تایم را بخوانید تا با بهترین برند ها آشنا شوید.

منبع: sunautoservice

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا