راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

علت پاره شدن تسمه دینام و تعویض آن

علت پاره شدن تسمه دینام | عوارض پاره شدن تسمه دینام

تسمه دینام، تسمه‌ای است که از دینام به موتور وصل می‌شود و می‌تواند برق مورد نیاز ماشین شما را تامین کند.

پاره شدن تسمه دینام و راه های حل این مشکل

این تسمه در بعضی مواقع ممکن است به دلیل فرسودگی، سفتی بیش از حد یا کیفیت پایین آسیب ببیند و پاره شود. اگر با این مشکل مواجه شدید، توصیه می‌کنیم اول به دنبال عیب‌یابی و تشخیص علت پاره شدن تسمه دینام باشید و بعد به سراغ تعویض این تسمه بروید. برای آشنایی با دلایل پاره شدن تسمه دینام و راهکارهای رفع این مشکل، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلیل پاره شدن تسمه دینام
پاره شدن تسمه دینام و ترفندهای حل این مشکل

تسمه دینام چه‌کاری انجام می‌دهد؟

برای اینکه ماشین عملکرد مناسبی داشته باشد و برق مورد نیاز آن تامین شود، باتری جواب‌گو نیست. در واقع، باید قطعه‌ای به نام دینام در کنار موتور وجود داشته باشد تا بتواند در کنار شارژ کردن باتری، نیاز برق ماشین را هم رفع کند. این قطعه بسته به مدل ماشین در بخش‌های مختلفی از محفظه موتور قرار می‌گیرد. برای اطلاع دقیق تر می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

معمولا، زمانی که کاپوت یا همون درب موتور را باز می‌کنید، تسمه دینام در سمت چپ شما و نزدیک به بخش تایم قرار دارد. چرا که فولی‌های دینام در کنار تایم قرار دارند و در کنار هم می‌چرخند.

آیا بعد از پاره شدن تسمه دینام خودرو خاموش می‌شود؟

یکی از سوالاتی که همواره درباره پاره شدن تسمه دینام مطرح می‌شود این است که آیا بعد از پاره شدن این تسمه، ماشین فورا خاموش می‌شود؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم تسمه دینام وظیفه شارژ کردن باتری را در کنار تامین نیاز برق ماشین بر عهده دارد که قبل‌تر هم به این نکته اشاره کردیم. اما در صورتی که این تسمه به هر دلیلی مانند پاره شدن، دینام را از مدار خارج کند، ماشین برای تامین برق مورد نیاز خود به سراغ باتری می‌رود.

زمانی که ماشین برای کار کردن از برق باتری استفاده می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد تا خودتان را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه و باتری‌سازی برای رفع این مشکل برسونید. اما در نظر داشته باشین که این مهلت معمولا کمتر از یک ساعت می‌باشد و برای افزایش بازدهی باتری بهتر است که هر نوع وسیله برقی مثل چراغ و … را خاموش کنید تا به برق ماشین فشار اضافی وارد نشود.

آیا بعد از پاره شدن تسمه دینام، خودرا خاموش می‌شود؟
آیا بعد از پاره شدن تسمه دینام، خودرا خاموش می‌شود؟

عوارض پاره شدن تسمه دینام چیست؟

زمانی که با مشکل پاره شدن تسمه دینام مواجه می‌شوید، مشکلات جانبی مختلفی برای خودروتان ایجاد می‌شود.

از جمله این مشکلات و عوارض می‌توان به قطع شدن برق ماشین، عدم گردش آب مناسب توسط واتر پمپ، اختلال عملکرد پمپ هیدرولیک، کاهش بازدهی موتور و عدم کار کردن کولر ماشین اشاره کرد. در نتیجه، اگر با این مشکل‌ها مواجه شدید، خونسردی‌تان را حفظ کنید و به نزدیک‌ترین مکانیکی یا باتری‌سازی برین.

قطع شدن برق ماشین

اگر تسمه دینام ماشین پاره شود و باتری هم به هر دلیل برق کافی را نداشته باشد، برق خودروتان قطع می‌شود.

اگر باتری کمی جریان برق ذخیره داشته باشد، ممکن است چراغ اتاق یا آمپرهای کیلومتر روشن شوند، اما ماشین توان استارت خوردن را نداشته باشد.

عوارض پاره شدن تسمه دینام چیست؟
عوارض پاره شدن تسمه دینام چیست؟

عدم گردش آب مناسب توسط واتر پمپ

در بعضی از خودروها واتر پمپ کاملا مکانیکی است. اما در بعضی از مدل‌ها، این قطعه با جریان برق کار می‌کند. حال اگر تسمه دینام پاره شود، دیگر برق کافی به واتر پمپ نخواهد رسید. در نتیجه، گردش آب در موتور هم به خوبی انجام نمی‌شود و دمای موتور بیشتر می‌شود.

از کار افتادن سیستم صوتی

یکی از عوارض پاره شدن تسمه دینام ماشین، از کار افتادن سیستم صوتی هست. البته این موضوع بیشتر برای ماشین‌هایی اتفاق می‌افتد که سیستم صوتی حرفه‌ای مثل ساب و آمپلی‌فایر دارند و جریان برق جداگانه از باتری دریافت می‌کنند. اگر شما هم این نوع سیستم صوتی را دارید و تسمه دینام خودروتان خراب شده، ممکن است که سیستم صوتی خودروتان هم از کار بیفتد.

اختلال عملکرد پمپ هیدرولیک

احتمالا این موضوع را می‌دانید، اما بهتر است دوباره به این موضوع اشاره کنیم که پمپ هیدرولیک که مربوط به جعبه فرمان ماشین می‌شود هم با برق کار می‌کند. در نتیجه، با خراب شدن تسمه دینام و خارج کردن دینام از مدار، برق کافی به این پمپ نمی‌رسد و ممکن است فرمان خودروتان مقداری سفت شود.

کاهش بازدهی موتور

همان‌طور که قبل‌تر هم به این نکته اشاره کردیم، اگر تسمه دینام ماشین پاره شود، ماشین به صورت خودکار برای تامین جریان برق مورد نیاز خود به سراغ باتری می‌رود. باتری هم توان کافی برای برق رساندن به بخش‌های مختلف ماشین را ندارد. در نتیجه، بازدهی موتور کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل و افزایش دما که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، پیشنهاد می‌کنیم اگر بعد از پاره شدن تسمه دینام متوجه کاهش بازدهی موتور شدید، به آن فشار مضاعف وارد نکنید تا دمای موتور بیش از حد افزایش پیدا نکند.

عدم کار کردن کولر ماشین

کمپرسور کولر قطعه‌ای است که برای روشن شدن و به اصطلاح کلاچ کردن نیاز به جریان برق قوی دارد. به همین دلیل هم هست که وقتی کولر خودروتان یا همان AC را روشن می‌کنید، توان موتور کاهش پیدا می‌کند. حال، زمانی که تسمه دینام پاره شود، کولر هم امکان کلاچ کردن را ندارد. به همین دلیل دائما صدای تق تق رله داخلی آن را می‌شنوید که پیشنهاد می‌کنیم در این موقعیت کولر را حتما خاموش کنید تا به کمپرسور آسیب نرسد.

چرا تسمه دینام پاره می‌شود؟
چرا تسمه دینام پاره می‌شود؟

علائم پاره شدن تسمه دینام

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که چرا تسمه دینام پاره می‌شود؟

دلایل زیادی برای پاره شدن تسمه دینام وجود دارند. از جمله این دلایل می‌شود به فرسوده شدن، نشتی روغن، خرابی قطعات دیگر، عدم تنظیم مناسب و فولی نامناسب اشاره کرد که در ادامه این دلایل را مورد بررسی قرار می دهیم.

فرسوده شدن تسمه دینام

تسمه دینام یک قطعه لاستیکی است که در دسته‌بندی قطعات و لوازم مصرفی قرار می‌گیرد.

معمولا بعد از ۴ الی ۶ سال یا ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر، باید به فکر تعویض این قطعه مصرفی باشید. اما اگر به این موضوع توجه نکنید، ممکن است تسمه حین حرکت پاره شود و مشکلات مختلفی را برایتان ایجاد کند.

البته طول عمر مفید تسمه دینام به موارد مختلفی مثل برند تولیدکننده و سلامت قطعات دیگر مثل فولی‌ها نیز بستگی دارد و باید متناسب با این موارد کیلومتر دقیق را برای تعویض تسمه تخمین بزنید.

نشتی روغن

نشتی روغن موتور، هیدرولیک یا حتی روغن‌ترمز می‌تواند باعث خراب شدن تسمه دینام و پاره شدن آن شود. این موضوع بیشتر درباره روغن‌ترمز وجود داشته که خاصیت خورندگی دارد و می‌تواند بافت لاستیک تسمه را به راحتی از بین ببرد.

خرابی قطعات دیگر

اگر دینام خراب باشد یا به هر دلیلی باعث تراز نبودن یا به‌هم خوردن میزان سفتی تسمه دینام شود، باعث آسیب دیدن و پارگی آن می‌شود. به همین دلیل، اگر تسمه دینام خودروتان پاره شد، بهتر است اول به دنبال عیب‌یابی و دلیل پاره شدن آن باشید و سپس برای تعویض تسمه اقدام کنید.

عدم تنظیم مناسب

اگر تسمه دینام تنظیم نباشد و بیش از حد شل یا سفت باشد، ممکن است که در حرکت فشار بیش از حدی به آن وارد شود و پاره شود.

برای تنظیم میزان سفتی این تسمه، باید پیچ‌های دینام را کمی شل کنید تا بتوان موقعیت دینام را تغییر داد. در نهایت، با تنظیم دینام در فاصله مناسب، تسمه سفت می‌شود و باید پیچ‌ها را دوباره سفت کنید. حواستان باشد که تسمه را بیش از حد سفت نکنید!

فولی نامناسب و خراب

استفاده از فولی خراب، تاب‌دار و به طور کلی نامناسب برای دینام و موتور باعث آسیب رسیدن به تسمه دینام و خراب شدن آن می‌شود.

برای جلوگیری از این موضوع، اگر متوجه شدید که در زمان کار کردن، دینام صدای خش‌خش یا جیر‌جیر از خودش تولید می‌کند یا فولی و تسمه تاب دارند، توصیه می‌کنیم سریعا به دنبال رفع این مشکل باشین.

تسمه دینام
تسمه دینام

درباره پاره شدن تسمه دینام این سوال مطرح می‌شود که در صورت رخ دادن این اتفاق از کجا متوجه این موضوع شویم؟

برای جواب به این سوال، باید بگیم که رایج‌ترین و ساده‌ترین نشانه برای پاره شدن این تسمه، روشن شدن چراغ باتری ماشین در پشت کیلومتر است.

اگر با این صحنه مواجه شدید، توصیه می‌کنیم رانندگی را متوقف کنید و کاپوت را باز کنید. سپس به فولی دینام نگاه کنید. اگر تسمه پاره شده را دیدید یا اصلا هیچ تسمه‌ای ندیدید، به این معنی است که تسمه دینام پاره شده و از بین رفته است.

اما اگر تسمه دینام سر جای خود قرار داشت و سفت هم بود، احتمالا آفتامات دینام آسیب دیده یا ذغال آن تمام شده است و باید دینام را تعمیر کنید.

بیشتر بخوانید : علائم خرابی تسمه دینام

چگونه می‌توان تسمه دینام را تعویض کرد؟

برای تعویض تسمه دینام نیاز به انجام کار خاصی ندارین. بلکه کافی است تسمه نو را خریداری کنید و جای فولی‌های دینام و موتور جا بیندازید.

اما اگر دیدید که تسمه دینام سخت جا می‌رود یا به هر دلیلی امکان جا زدنش را ندارید، بهتر است کمی دینام را شل کنید و بعد از آن دوباره برای جا انداختن تسمه تلاش کنید.

برای اطلاع از زمان و نحوه تعویض تسمه دینام می توانید مقاله تعویض تسمه دینام را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : تعویض تسمه دینام

آیا تسمه دینام نیاز به رگلاژ دارد؟

تسمه دینام ماشین دارای رگلاژ است. اگر این رگلاژ به درستی انجام نشود، ممکن است که دوباره این تسمه پاره شود یا در حین حرکت از جا دربیاید و بیفتد.

برای رگلاژ کردن تسمه دینام کافی است یکی دوتا از پیچ‌های دینام را شل کنید تا بتوانید چند سانتی‌متر موقعیت آن را تغییر بدهید.

بعد از انجام این کار، باید بررسی کنید که تسمه دینام سفت شده است یا خیر. اگر تسمه سفت شده بود، می‌توانید پیچ‌ها را سفت کنید تا دینام سر جای خود ثابت شود.

حواستان باشد که منظور از سفتی، سفتی بیش از حد نیست و تسمه باید مقدار کمی خلاصی داشته باشد تا فشار مضاعف به آن وارد نشود.

علائم پاره شدن تسمه دینام
نشانه‌های پاره شدن تسمه دینام چیست؟

در پایان به شما توصیه می شود تسمه دینام مورد نیاز خود را از برندها و فروشگاه های معتبر و متناسب با نوع خودرو انتخاب و خریداری نمایید.

برای خرید تسمه دینام و سایر لوازم یدکی خودرو به وبسایت پژمان پارت مراجعه نمایید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان پژمان پارت تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا