راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده است؟

از کجا بفهمیم ماشین تسمه تایم پاره کرده

در زندگی خود چقدر به زمانبندی اهمیت می‌دهید؟ برای کار‌هایتان برنامه‌ریزی دارید یا خیر؟ به طور کلی هر کاری که با زمانبندی درست انجام شود به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. این مورد نه تنها در زندگی روزمره بلکه در سیستم خودرو نیز صدق می‌کند.

در واقع موتور ماشین نیز نیاز به زمانبندی خاص خود دارد که اگر به درستی انجام نشود ماشین به حرکت در نمی‌آید.

قطعه‌ای که این زمانبندی را برای شما انجام می‌دهد، تسمه تایم نام دارد که جزو قطعات مهم موتور به حساب می‌آید.

اگر تسمه تایم خودرو شما پاره شده و یا قبل از پاره شدن تسمه تایم به دنبال خرید و تعویض تسمه تایم هستید روی کادر آبی رنگ کلیک کنید و بهترین تسمه تایم متناسب با خودرو خود را انتخاب و خریداری نمایید.

خرید تسمه تایم

اگر تسمه تایم شما پاره شود در دردسر بزرگی می‌افتید بنابراین باید مرتب آن را چک کنید. در این مطلب عواملی که سبب می‌شوند تسمه تایم پاره شود را مورد بررسی قرار داده ایم و راه هایی برای اینکه از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده ارائه شده است. برای آشنایی با این قطعه مهم در خودرو و دلایل پاره شدن تسمه تایم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تسمه تایم چیست و چه کار می‌کند؟

قبل از اینکه دلایل پاره شدن تسمه تایم را نام ببریم، باید بگوییم این قطعه دقیقا چه نقشی در ماشین شما ایفا می‌کند.

تسمه تایم یک قطعه پلاستیکی است که رابطی بین میل لنگ و میل سوپاپ که با نام میل بادامک نیز شناخته می‌شود، به حساب می‌آید.

در واقع کاری که تسمه تایم انجام می‌دهد این است که با چرخش میل لنگ میل سوپاپ را نیز می‌چرخاند و بدین ترتیب باعث می‌شود سوپاپ‌ها به حرکت در بیایند. به عبارت دیگر تسمه تایم سرعت چرخش میل لنگ و میل سوپاپ را هماهنگ می‌کند و همین کار باعث تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها می‌شود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تسمه تایم و کاربرد آن را مطالعه نمایید.

تسمه تایم همانطور که از نامش پیداست یک قطعه زمانبندی شده است، با توجه به این موضوع اگر این زمانبندی بهم بریزد و دندانه‌های این قطعه جا‌به‌جا شده و در محل اشتباهی قرار بگیرند، موتور ماشین آسیب جدی می‌بیند و خرج زیادی را بر روی دست شما می‌گذارد. توصیه می کنیم بخش بعدی و عوامل پاره شدن تسمه تایم را مطالعه کنید تا بتوانید تا حد امکان از این اتفاق جلوگیری کنید.

از کجا بفهمیم ماشین تسمه تایم پاره کرده
از کجا بفهمیم ماشین تسمه تایم پاره کرده

چه عواملی سبب می‌شوند تسمه تایم پاره شود؟

اگر بدانید چه عواملی باعث می‌شوند تسمه تایم پاره شود، مطمئنا تا حد امکان می‌توانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید و توجه بیشتری نسبت به این قطعه داشته باشید. اگر این سوال در ذهنتان مطرح شده که از کجا بفهمیم ماشین تسمه تایم پاره کرده؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

موارد زیر بخشی از علل پارگی تسمه تایم هستند. برای مشاهده علت پاره شدن تسمه تایم می توانید مقاله دلایل پاره شدن تسمه تایم ماشین از بلاگ آموزشی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : دلایل پاره شدن تسمه تایم

بالا بودن کیلومتر ماشین

به کیلومتر ماشین توجه کنید. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر یکبار تسمه تایم شما باید تعویض شود. در واقع اگر کیلومتری بیشتر از این را با تسمه تایم طی کنید فرسوده می‌شود و در نهایت روزی پاره می‌شود و شما را با موتوری آسیب دیده در وسط راه یا جاده می‌گذارد.

استفاده از تسمه تایم ارزان و نامرغوب

تسمه تایم باید جنس خوبی داشته باشد. دومین موردی که در بسیاری از خودرو‌ها اتفاق افتاده، استفاده از تسمه تایم‌های نا‌مرغوب بوده که عمر زیادی ندارند و معمولا خیلی زودتر از ۶۰۰۰۰ کیلومتر را طی کردن دچار پارگی می‌شوند. تسمه‌تایم‌های نا‌مرغوب معمولا با قیمتی بسیار ارزان عرضه می‌شوند و به همین دلیل است که قدیمی‌ها می‌گویند هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. پیشنهاد می‌کنم تسمه تایم خود را از یک برند و مکان معتبر تهیه کنید که برای جنس نا‌مرغوب هزینه نکنید.

نصب غیر اصولی تسمه تایم

اگر بلد نیستی نصب نکن! بعضی افراد خیال می‌کنند نصب این قطعه کاری ندارد و مثل آب خوردن می‌توانند آن را نصب کنند. اما باید بگویم نصب این قطعه قلق خاص خودش را دارد؛ به عنوان مثال اگر فقط کمی زیاد‌تر از حد معمول سفت شود به سرعت دچار پارگی می‌شود. با توجه به این موضوع برای نصب تسمه تایم به افراد ماهر و کاربلد مراجعه کنید.

خرابی واتر پمپ

حواستان به واتر پمپ باشد. در برخی موارد واتر پمپ ماشین می‌تواند باعث این شود که تسمه تایم پاره شود. در واقع زمانی که این قطعه دچار مشکل می‌شود، آب رادیاتور نشتی می‌کند و چون خاصیت اسیدی دارد باعث خوردگی و در نهایت پاره شدن تسمه تایم می‌شود.

خرابی کاسه نمد

کاسه نمد خراب، از دیگر عوامل پارگی تسمه تایم می باشد. اگر کاسه نمد ماشین شما خراب شود، روغن موتور نشتی پیدا می‌کند. همین نشتی روغن موتور می‌تواند عامل دیگری برای فرسودگی تسمه تایم و پارگی زودتر از موعد آن شود. با توجه به این موضوع حتما کاسه نمد خود را چند وقت یکبار چک کنید.

پاره شدن تسمه دینام

اگر تسمه دینام خودرو شما دچار پارگی شود، تسمه تایم را نیز درگیر می‌کند. و سبب پارگی تسمه تایم می شود. به همین دلیل از موارد دیگری که می‌تواند باعث پارگی تسمه تایم شود، پاره شدن تسمه دینام خودرو شما است.

بیشتر بخوانید : علائم خرابی تسمه دینام
پارگی تسمه دینام
پارگی تسمه دینام

رانندگی غیر اصولی و پر تنش

درست رانندگی کن! با رانندگی پر‌تنشی که دور موتور شما را بالا می‌برد، باعث می‌شوید فشار مضاعفی به موتور وارد شود که همین موضوع عاملی برای پارگی تسمه تایم است. در نتیجه سعی کنید در رانندگی آرامش داشته باشید تا هم سلامت خود را حفظ کنید و هم از مواردی همچون پاره شدن تسمه تایم و به وجود آمدن هزینه‌های هنگفت جلوگیری کنید.

از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده و باید تعویض گردد؟

برای اینکه بفهمید تسمه تایم پاره شده یا خیر راه‌های مختلفی وجود دارد، اما در اینجا قصد دارم ساده‌ترین راه را به شما نشان دهم.

همانطور که می‌دانید، پاره شدن تسمه تایم بیشتر در ماشین در حال حرکت خصوصا ماشینی که در جاده در حال حرکت است رخ می‌دهد. با توجه به این موضوع اگر در حال حرکت بودید و ناگهان ماشین خاموش شد، به هیچ عنوان استارت نزنید چرا که باید چند میلیونی را برای جبران خسارت موتور هزینه کنید.

اگر در حال حرکت بودید و این اتفاق افتاد برای اینکه بفهمیم تسمه تایم شما پاره شده یا خیر، ماشین را بر روی دنده یک قرار دهید و سپس آن را هل بدهید؛ اگر ماشین را هل دادید و حرکت کرد متاسفانه تسمه تایم شما پاره شده و باید یدک کش را خبر کنید تا ماشین شما را به تعمیرگاه برساند، ولی اگر ماشین حرکت نکرد خیالتان از بابت تسمه تایم و پاره نشدن آن راحت باشد. پس در چنین مواردی با استارت بی‌مورد زدن موتور را به نابودی نکشانید و از روش گفته شده استفاده کنید.

امیدواریم موارد گفته شده در این مطلب بتواند به شما در مراقبت از خودروتان کمک کند و تسمه تایم شما را از خطر پاره شدن و موتور شما را از خطر نابودی نجات دهد.

در پایان اگر قصد خرید تسمه تایم پراید ، تسمه تایم انواع خودروهای داخلی و یا لوازم یدکی اصل و اورجینال را دارید محصول مورد نظر خود را از مراکز معتبر خریداری نمایید.

فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت زیر مجموعه نمایندگی ۱۱۱۳ ایران خودرو تمامی قطعات و لوازم یدکی خودرو را با ضمانت اصالت و بازگشت کالا با قیمت مناسب عرضه می نماید.

همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. کارشناسان پژمان پارت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا